Gânduri de la tineri despre limbă, credinţă, identitate


Andrei Sebastian Csiplo, absolvent al Liceului „N. Bălcescu” din Jula şi-a provocat două fost colege, pe Bettina Puiu şi pe Estera Gherman din Micherechi (ei toţi trei fiind acum studenţi în România) să-şi scrie părerile despre importanţa limbii române în viaţa lor, despre relaţiile lor cu România, cu cultura românească, despre credinţă şi despre probleme identitare. Iată părerile fetelor…

Bettina Puiu:
Limba română este o oglindă, care reflectă întreaga istorie a neamului din care facem parte cu toate bucuriile, biruinţele, înfrângerile, victoriile trăite cu toate visele realizate şi speranţele spulberate. România este locul unde mă simt ca acasă, iar limba română este limba mea maternă, chiar dacă locuiesc în Ungaria cu familia mea. Sunt recunoscătoare părinţilor mei pentru faptul că încă de mic copil au vorbit cu mine româneşte şi, totodată, datorită parţial şi lor sunt la facultate în România, alegând specializarea română-engleză. Datorită acestui fapt doresc să fiu pentru generaţiile viitoare ce au fost şi profesorii şi părinţii mei pentru mine. Deşi în zilele noastre tot mai puţini copii moştenesc limba, din păcate… De ce? Bună întrebare. Tinerii în prezent pun alte lucruri pe primul plan, ei consideră că nu este prea important să vorbească şi să studieze limba, şi din această cauză limba română îşi pierde valoarea iniţială. În opinia mea, cel mai bine ar fi să începem a vorbi româneşte încă de mici copii, pentru că cu timpul să ne familiarizăm cât mai bine cu limba. Eu încerc să vorbesc cât mai mult cu fraţii mei limba română şi este un sentiment cu adevărat minunat când îi aud vorbindu-se între ei româneşte, uneori şi micherecheneşte. Nimeni nu se naşte învăţat. Dar cu răbdare, multă dăruire şi cu puţin efort poţi să ajungi la un nivel înalt. E important să nu uităm faptul că rădăcinile noastre sunt româneşti, nu ne putem dezice românismul nostru de pe o zi pe alta. Aş dori ca în viitor să vorbim cât mai mult româneşte, să ne păstrăm tradiţiile şi să fim capabili de a ne exprima liber şi corect în limba maternă daruită şi transmisă cu mari eforturi de către strămoşii noştri din vremuri apuse până în prezent. Citatul care pe mine mă caracterizează este din Nichita Stănescu: „Limba română este patria mea. De aceea, pentru mine, muntele munte se numeşte, de aceea pentru mine, iarba iarbă se spune, de aceea pentru mine, izvorul izvorăşte, de aceea, pentru mine viaţa se trăieşte.”

Estera Gherman:
În viața fiecărui om există decizii mai mari şi mai mici, însă fiecare are o consecință și aduce o schimbare. Este important ca înainte de a decide despre ceva să fim bine informați despre lucrurile care ne stau în față. De obicei, când luăm o decizie mai mare în viața noastră întrebăm mulți oameni. Nu-i așa? Vrem să știm părerea lor, ei ce ar face în locul nostru, cum ar proceda și în final cum ar alege. Toate aceste opinii ne pune pe gânduri, oare așa să fac sau nu…? Şi în ceva măsură ne influențează alegerea noastră decisivă.
Pe oamenii cei mai apropiați îi întrebăm, dar îl întreabăm pe Cel ce știe toate lucrurile? Prin rugăciune putem sta de vorbă cu Domnul Nostru, care ne-a creat și ne cunoaște cel mai bine. El știe de ce lucruri avem nevoie. Răspunsurile le vom primi în diferite forme și vom întelege care este voia Lui. Este ajutorul nostru și avem nevoie ca El să ne lumineze în a decide ce este mai bine pentru noi. Deciziile noastre să le alegem în așa fel ca să nu regretăm ceea ce am ales. Domnul Dumnezeu așteaptă să vorbești cu El, tu ești gata de a sta de vorbă cu El?

Comentarii