„Mulţumirea pe care o vezi în ochii unui om bolnav te face fericit…” - Interviu cu tânăra farmacistă Corina Neagu, de la Farmacia Árpád din Jula
Farmacia Árpád din Jula are un trecut de 18 ani. Aceasta poartă numele
unei străzi din oraş, unde şi-a avut locaţia până în anul 2014. Farmacia Árpád
este una dintre puţinele, şi uneori chiar singura farmacie din Jula, în care
găseşti (aproape) orice medicament, gata făcut sau preparat la comandă.
Farmacistul principal de acolo doamna Edina Regős, proprietara, care este
mereu prezentă printre angajaţii şi pacienţii săi. Din 15 ianuarie 2014, noua
locaţie a farmaciei este în centrul turistic al oraşului, pe strada care duce
spre Băile Cetăţii, spre parcul Sfântul Nicolae, unde este situată şi Catedrala
Ortodoxă Română. În oraşul Jula funcţionează 9 farmacii, care au fiecare cercul
lor de clienţi. De ce am ales această farmacie ca subiect de discuţie? Pentru
că Farmacia Árpád a devenit în scurt timp foarte cunoscută atât de românii din
oraş, cât şi de românii din România, pentru simplul fapt că are ca angajată o
farmacistă româncă, Corina Georgeta Neagu, o tânără energică cu elan
tineresc şi pricepută, de la care pacienţii care nu ştiu limba maghiară pot
primi sfaturi şi ajutor în limba română dar şi în engleză. Despre cum a ajuns
de la Oradea la Jula, despre farmaceutică şi performanţele care se pot realiza
doar cu perseverenţă şi dăruire, Corina Neagu ne oferă amănunte în interviul ce
urmează.
– După terminarea Facultăţii de Medicină şi Farmacie din Oradea am lucrat
câteva luni la o farmacie din Oradea, care s-a închis ulterior, pentru că nu
funcţiona foarte bine, moment în care am rămas fără loc de muncă. Având
ulterior o întâlnire la Colegiul Farmaciştilor din Oradea, cu preşedintele
colegiului, care m-a întrebat ce urmează să fac şi unde doresc să mă angajez,
i-am spus că optez şi pentru o farmacie unde se cere să se vorbească şi limba
maghiară. Aşa am aflat de postul de aici, de la Jula. Din păcate, nu ştiam prea
multe despre Jula. Am venit apoi să vizitez oraşul, de care m-am îndrăgostit
din prima clipă, am trecut şi pe lângă farmacia noastră despre care atunci nu
ştiam că este farmacia la care trebuia să vin. După două zile am primit adresa
farmaciei prin e-mail de la şefa mea actuală, am venit la interviu, adevărat că
atunci mă descurcam mai greoi cu limba maghiară, dar am reuşit. Cred că am
părut şi simpatică, a văzut că sunt dispusă să învăţ, şi că-mi doresc foarte
mult să lucrez. Şi iată-mă aici!
– Ai şi rădăcini maghiare sau de unde ştii limba maghiară?
– De la dădaca mea. Părinţii mei sunt români, însă am avut o dădacă,
când eram mică, şi ea m-a învăţat ungureşte. Cred că nimic nu este întâmplător
pe lumea asta. Uite, am ajuns în Ungaria, mulţumită acelei femei care mi-a
făcut un foarte mare bine învăţându-mă limba maghiară.
– Vii de la o farmacie din România. Ce
diferenţe sunt faţă de ce ai găsit aici? Se tratează la fel oamenii?
– Este o diferenţă totuşi. Sistemul este diferit. În România este puţin
mai complicat, sunt mai multe tipuri de reţete, aici este doar un fel de reţetă,
iar mie ca farmacist îmi este mult mai uşor. În România se prescriu reţetele pe
substanţe active, iar aici pe demersuri comerciale, un alt avantaj, pentru că e
mult mai uşor pentru un farmacist. Din punctul meu de vedere, sistemul este
mult mai bine pus la punct aici, în Ungaria. Este mai logic şi mai accesibil şi
farmacistului, şi medicului, dar şi pacientului.
– Şi regulile la farmacia de aici sunt mai
stricte?
– Nu sunt reguli bătute în cui, doar ceea ce ţine de profesie. Colegele
mele sunt foarte drăguţe şi m-au ajutat de la început ştiind că sunt româncă şi
nu cunosc limba maghiară atât de bine. Nu ştiam la început nimic despre
sistemul din Ungaria. M-au ajutat mult şi aşa m-am putut acomoda repede.
– Care sunt satisfacţiile profesionale
pentru un medic farmacist?
– Cred că satisfacţia cea mai mare, şi aici mă refer la satisfacţia mea
personală, este atunci când un pacient vine şi-ţi mulţumeşte pentru că
medicamentul recomandat de tine i-a făcut bine. Sau pentru un sfat pe care i
l-am dat. Acea mulţumire pe care o vezi în ochii unui bolnav te face fericit,
pentru că, din păcate, la farmacie vin oameni care au o problemă de sănătate,
au dureri sau este deranjat de ceva, aşteaptă de la noi o soluţie, iar dacă îl
ajuţi şi ştii că i-ai făcut un bine este satisfacţie mare. În acel moment ştiu
că au meritat cei 5 ani de facultate. Nimic nu se compară cu sentimentul
respectiv.
– Meseria de farmacist necesită o pregătire profesională severă. Un
farmacist profesionist trebuie să aibă mereu un răspuns pregătit pentru cele
mai diverse întrebări şi, pe deasupra, farmacia are şi un laborator unde se
lucrează zilnic cu mare stricteţe, ceea ce înseamnă că farmacistul trebuie să
fie întotdeauna în top cu noutăţile?
– Profesia de farmacist necesită o pregătire continuă. Nu există o zi
fără să apară ceva nou, sau o contraindicaţie, efecte adverse. În fiecare zi
învăţăm ceva nou, atât din practică, cât şi de la cursurile la care trebuie să
participăm. Un medic farmacist toată viaţa lui învaţă. Nu există să-i scape
vreun detaliu, pentru că asta facem noi, trebuie să fim atenţi la detalii, să
fim atenţi să punem întrebările potrivite pacientului în cazul în care ia un
tratament cu mai multe medicamente şi cere un medicament pentru durere, de
exemplu. Trebuie să fim atenţi şi să-l sfătuim pe bolnav ca medicamentul să nu
interacţioneze cu medicaţia pe care el o ia. Trebuie să fim atenţi dacă medicul
a dozat bine un antibiotic, de exemplu, dacă este vorba despre un copil, un
bebeluş, trebuie să fii non-stop foarte atent.
– Există în farmacie specialist care
lucrează mai mult în laborator, sau faceţi cu schimbul?
– Cel puţin aici la noi în farmacie, colegele ştiu că mie îmi place
foarte mult să fac preparatele şi eu mă ocup atunci mai mult de laborator,
pentru că este o pasiune de-a mea. Pentru mine e vacanţă când sunt în
laborator. În România, din păcate, nu prea se prepară şi când am văzut că aici
se fac foarte multe siropuri, şi prafuri, pulberi, toată paleta, am fost foarte
încântată şi le-am zis colegelor că, dacă nu se supără, eu m-aş ocupa de
laborator că-mi place foarte mult.
– Este căutată farmacia dumneavoastră mai
mult de turişti, fiind situată aproape de zona turistică a oraşului?
– Are o poziţionare foarte bună, strada aceasta fiind în oraş cea mai
traversată de turişti. Turiştii ştiu deja că în această farmacie se vorbeşte şi
engleza şi româna, astfel şi lor le este mai uşor. Avem şi o paletă largă de
dermato-cosmetice şi produse pe placul pacienţilor. Avem şi tot felul de creme
de plajă şi tot ce ţine de partea de vară. Avantajul acestor dermato-cosmetice este
că nu conţin parabeni şi acele substanţe care dăunează pielii sau sănătăţii
pacientului. De aceea este important când noi ne cumpărăm o cremă de corp, de
faţă, indiferent, să alegem una dintr-o gamă de dermato-cosmetice şi nu de
cosmetice. Este o mare diferenţă…
– Ce preferă clientul mai bine, ce
recomandă medicul sau ce se consultă cu farmacistul? Sau îşi dă la ghişeu
reţeta şi e mulţumit? Care sunt cazurile cele mai recente?
– Depinde, sunt pacienţi care îşi iau ce le-a recomandat medicul. Sunt
pacienţi care cer o părere pentru diferite afecţiuni. Alţi pacienţi vor doar
produse naturiste, alţii produse homeopate, depinde de la om la om.
– De unde îşi procură farmacia produsele şi
medicamentele?
– Farmacia lucrează cu două depozite mari din cadrul cărora se poate
comanda de la toate firmele. Mai sunt şi reprezentanţi de la anumite companii,
care vin să-şi prezinte produsul strict în farmacie, după aceea comanda o facem
tot la depozitul mare, pentru că prin intermediul celor două depozite se
comandă toate produsele.
– Pentru a rezista pe piaţă este nevoie de
o înnoire continuă?
– Bineînţeles! Ca în orice alt domeniu, noutăţile plac tuturor. Şi noi avem
lunar promoţii la diferite produse, în mare parte la suplimente alimentare şi
încercăm mereu să ne ţinem pacienţii la curent cu tot ce este bun şi benefic
pentru sănătate.
– Ce sfaturi aţi da unui tânăr absolvent care doreşte să devină farmacist?
– În primul rând, trebuie să-ţi placă această meserie. Trebuie să fii
foarte exigent cu tine însuţi. Primele greutăţi vin din relaţia cu pacienţii,
deoarece nu este uşor să lucrezi cu oamenii, mai ales cu cei care au caractere
şi temperamente diferite din cauza unei boli care le afectează comportamentul.
Înţelegerea faţă de pacient trebuie să vină din partea noastră, iar un
farmacist tânăr în mod firesc ar trebui să aibă răbdare multă, să se educe în
acest spirit. Acestea sunt lucruri de bază fără de care farmacistului îi va fi
greu să ducă o profesie cu atâta responsabilitate. Dincolo de vânzarea de
medicamente, farmaciştii se consultă cu clientul, recomandă şi informează
clienţii, ceea ce presupune o foarte bună cunoaştere a tratamentelor
medicamentoase şi înnoirea constantă a cunoştinţelor în acest domeniu.
A.B.
Comentarii
Trimiteți un comentariu