Proiecte care au schimbat faţa şi viaţa localităţii Chitighaz

Maria Gyuricska Kalcsó este primar al localităţii Chitighaz, în satul său natal. Indiferent dacă partidul care o susţine s-a aflat la putere sau în opoziţie, a găsit întotdeauna resursele pentru marile proiecte care au schimbat faţa şi viaţa satului. Orice trecător care ajunge în centrul localităţii Chitighaz se întreabă dacă nu cumva a ajuns, de fapt, într-un orăşel. Maria Kalcsó a respectat din totdeauna consătenii săi şi locurile natale. Primarul comunei cu aproape 5000 de locuitori, te primeşte cu multă ospitalitate şi răspunde la orice întrebare cu un discurs energic, dovadă că atât realizările cât şi proiectele de viitor îi stau în minte ca într-o bibliotecă perfect ordonată, în care niciodată lumina nu se stinge şi praful nu se aşterne pe dosare.

Sute de milioane câştigate prin proiecte
Dat fiind faptul că se întâmplă în localitate mai multe schimbări şi primăria dispune în fiecare an de noi fonduri, am întrebat-o pe doamna primar, care este secretul că localitatea are în fiecare an noi proiecte şi a devenit atât de frumoasă în scurt timp. Aceasta m-a privit puţin surprinsă, puţin amuzată şi, în ora care a urmat, mi-a vorbit cu însufleţire numai despre sat, locuitori, proiecte şi echipă. „Primarul nu este buricul Pământului,” mi-a spus. „Eu am puterea să adun oamenii lângă mine, dar fără participarea lor nimic n-ar fi fost posibil. Care este exact secretul reuşitelor noastre nu ştiu, dar sper ca în acest secret să aibă un rol şi consiliul local, atitudinea consilierilor faţă de probleme, voinţa şi ideile noi, iar un alt rol, şi cel mai important, îl au cei doi experţi care lucrează la proiecte, colegi care lucrează cu foarte multă precizie”, a mai spus doamna primar.
În ultimii ani, comuna Chitighaz a trecut prin transformări şi înnoiri importante. Prin posibilitatea de a concura cu succes la „Programele Operative Regionale”, instituţiile importante din comună, cum ar fi Centrul de Sănătate, cele două şcoli generale, Casa de cultură şi biblioteca s-au reînnoit în exterior şi în interior. Primăria a concurat cu succes şi la proiectul „LEADER III”, în urma căruia s-au construit două parcuri noi de joacă pentru copii, s-au reînnoit piaţa centrală, o scenă în aer liber, etc. Despre fondurile de care a dispus primăria din Chitighaz până anul trecut doamna primar a mai adăugat: „Trebuie să ne gândim la proiecte pe termen lung şi pe termen scurt. La darea de seamă premergătoare alegerilor din anul 2010 am vorbit despre faptul că mai mult de 600 de milioane de forinţi am câştigat pentru localitate, iar în anul 2010, în cadrul proiectului HU-RO pentru investiţie am reuşit să renovăm mai multe drumuri. Pentru o altă investiţie la care se lucrează recent, mai precis pentru canalizarea în localitate, am câştigat un alt proiect de 277 de milioane de forinţi, sumă netă. Eu cred că aceste proiecte ajută la dezvoltarea infrastructurii, iar localitatea noastră prosperă şi se înfrumuseţează pe zi ce trece.

Locuri de muncă pentru consăteni
„Eu cred că un lucru important sunt proiectele pe care le înaintăm în fiecare an pentru prestaţii, iar anul acesta, în cadrul proiectului START, avem cinci proiecte, ceea ce înseamnă că la 140 de oameni o să le putem asigura de lucru de la începutul lunii martie pentru un interval de şase şi zece luni. În acest interval, putem angaja muncitorii pe mai multe categorii. O categorie se referă la angajarea persoanelor calificate în croitorie, zidărie, zugravi, tâmplari, etc. Cu ajutorul acestora se rezolvă mai ieftin renovarea, înnoirea şi modernizarea cu lucruri noi şi mobilier a mai multor instituţii. O altă categorie de muncitori se vor ocupa de unele munci la drumuri, la canalele pentru apa freatică, parcuri, etc. Şi, nu în ultimul rând, din cei 140 de angajaţi, 45 vor primi de lucru în cadrul unui program agricol, care începe anul acesta. Este vorba de plantarea copacilor pentru împădurire şi legumicultură. La grădina de legume, pe lângă cartofi, zarzavaturi şi altele vor fi puse şi plantaţii de varză, renumita varză de Socodor, care va fi adusă de la Socodor, localitate înfrăţită cu Chitighazul. Varza va fi la toamnă pusă la butoi printru acrit, iar dacă acest proiect va reuşi, această grădină legumicolă va continua şi în anii ce urmează, ceea ce va asigura locuri de muncă pe un termen mai lung. Am dori să înfiinţăm şi o mică fabrică de conservare a legumelor şi zarzavaturilor.”

Un primar „printre oameni şi pentru oameni”
Întrebând-o pe doamna Maria Gyuricska Kalcsó ce trebuie să îndeplinească un primar ca să aibă succes, aceasta ne-a mărturisit: „Îmi dau foarte bine seama că mi-am asumat o misiune, o responsabilitate foarte mare, a fi primar al unui sat de mai bine de 4000 de locuitori. Chitighazul e un sat de oameni harnici, gospodari şi ambiţioşi. Din primele zile de activitate, obiectivul meu de bază a fost şi este să am grijă de oamenii acestui sat, mare şi frumos, şi să fiu mereu alături de oameni, printre oameni şi pentru oameni şi eu am încredere fermă, că pot conta pe consătenii mei, care îmi vor fi alături, pentru că doar împreună putem învinge, doar împreună putem schimba lucrurile spre bine. Este foarte important să fii creativ. Să ştiţi că de multe ori nu dorm noaptea, stau şi mă gândesc ce să mai facem, ce să înnoim, de unde să facem rost de bani. Un lucru care vine din suflet, care pentru mine înseamnă foarte mult şi mă leagă de acest sat, este faptul că eu aici m-am născut şi am crescut.”
La sfârşit am stat de vorbă cu doamna primar şi despre situaţia instituţiilor de învăţământ. Se ştie deja că şcoala şi grădiniţa românească din Chitighaz vor fi preluate în scurt de Autoguvernarea pe Ţară a Românilor din Ungaria. Iar pentru şcoala maghiară din localitate, primăria poartă tratative cu biserica catolică.
A.B.

Comentarii