Şcoala şi grădiniţa din Cenadul Unguresc vor fi preluate de biserica reformată

Din luna septembrie a anului 2009, şcoala generală şi grădiniţa din Cenadul Unguresc funcţionează ca filiale ale şcolii generale şi grădiniţei din Apátfalva. Însă nici comasarea instituţiilor nu a rezolvat problemele financiare. Criza financiară în care se află primăria din Cenad la ora actuală a determinat conducerea satului să ia demersuri privind instituţiile care nu aduc un profit. Astfel, biblioteca a fost mutată de la Căminul Cultural, unde a funcţionat până acum, la clubul pensionarilor, iar şcoala generală şi grădiniţa vor fi preluate în curând de biserica reformată din Macău. Care va fi viitorul acestor instituţii şi în ce măsură se va păstra aici limba română nu se ştie. Primarul Cenadului, Guba István, ne-a asigurat că au ales cea mai bună soluţie pentru a nu se ajunge la desfiinţarea şcolii.

– Din ce motive este nevoită primăria din Cenadul Unguresc să predea şcoala generală şi grădiniţa bisericii reformate din Macău. Şi care este situaţia în acest moment?
– Multe primării de la sate, care au de întreţinut instituţii de învăţământ, ajung în situaţii dezavantajoase. Din păcate, primăria noastră are un minus de mai multe milioane şi nu mai putem finanţa funcţionarea şcolii, deoarece ajungem ca acest minus anual să crească cu alte milioane de forinţi. Statul nu ne asigură pe moment sprijinul de funcţionare necesar. Anul trecut am fost nevoiţi să căutăm – dar fără succes – biserica catolică, iar anul acesta am apelat şi la biserica reformată. Am dus tratative cu biserica reformată din Macău, care a fost de acord, iar pe moment pot spune că suntem într-o fază destul de avansată. Fiindcă la şcoală se predau şi limbile română şi sârbă, am căutat bineînţeles şi am încercat şi la alte confesiuni, dar nu a fost posibilă preluarea şcolii, astfel am fost nevoiţi să alegem cea mai bună alternativă.
– Biserica reformată va primi sprijinul financiar necesar pentru a putea întreţine aceste instituţii?
– Bisericile de obicei trebuie să primească o finanţare suplimentară, o normativă mai ridicată, astfel vor cheltui pentru şcoală şi grădiniţă mai puţin decât a trebuit primăria să finanţeze, iar consiliul local va mai adăuga un ajutor.
– La şcoala şi grădiniţa din Cenadul Unguresc se învaţă româna şi sârba. Ce va fi dacă preia biserica reformată aceste instituţii?
– Când am început tratativele cu biserica reformată din Macău am pus două condiţii. În primul rând, ca aceste două instituţii să funcţioneze în continuare aici în localitate, iar în al doilea rând să se predea în continuare limbile română şi sârbă, lucru cu care partenerii noştri au fost de acord.
– Cum au primit vestea părinţii că şcoala va fi preluată de biserica reformată?
– Cu părinţii nu este nici o problemă, au luat la cunoştinţă că primăria nu are de ales între prea multe variante. Sigur că sunt şi câteva păreri negative, dar întotdeauna sunt unul sau doi la care nu le poţi face pe plac, orice ai face. Părinţii au înţeles că avem două soluţii: şcoala ori va fi preluată de biserica reformată, ori va trebui s-o închidem. Eu sper că atâta timp cât biserica reformată o întreţine, cu participarea noastră, să fie totul bine şi să nu ajungem la desfiinţare.
– Cât economiseşte primăria dacă preia biserica reformată aceste instituţii?
– Până în prezent, la Apátfalva, pentru că am fost comasaţi cu şcoala de acolo, am dat pentru funcţionare 36 de milioane de forinţi pe an. În cazul în care şcoala va fi în custodia bisericii reformate din Macău, se pare că doar a şasea parte ne va costa, deci în jur de 6 milioane de forinţi.
Anca Butar

Comentarii